ČSAD autobusy Plzeň a.s. - přenosový vůz KAROSA A 30 RPA
 Historický exponát
Přenosový vůz KAROSA A 30 RPA

Ve sbírkách dopravního muzea společnosti nenajdeme jen vozidla čistě určená pro přepravu osob. Takovým cenným exponátem je Střední přenosový vůz S153 AVIA-KAROSA (KAROSA A 30 RPA), pocházející z počátku sedmdesátých let minulého století.
Muzeum jej získalo na jaře 2008 od Českého rozhlasu Plzeň. Jedná se o jediný kompletně zachovaný exemplář v bývalém Československu z jedenáctikusové série.


Současnost - před budovou Českého rozhlasu Plzeň

Přenosový vůz vyrobila v letech 1971-72 KAROSA n.p. Vysoké Mýto na podvozku nákladního automobilu AVIA A-30-N. Na výrobu těchto podvozků byla zakoupena v roce 1968 licence u francouzské firmy Saviem, pro plánovanou výrobu nové řady miniautobusů. Ty se však kromě stavby prototypů sériové výroby nedočkaly.

Pro rozhlasovou práci byl "přenosák" na svou dobu velmi dobře vybaven. Přímý přenos zvuku byl prováděn přes mixážní a vysílací aparaturu vyrobenou v závodě Tesla Elektroakustika Bratislava, jeho záznam zajišťovaly dva švýcarské magnetofony Studer B62. Vůz byl také vybaven monitorem Standart řetězce průmyslové televize, která se využívala pro zlepšení orientace mistra zvuku, sedícího za pultem.


autobus CMC Pudong Citybus ještě v původním provedení; foto Bedřich Zenáhlík

Vnitřek vozu je vybaven množstvím schránek pro uložení magnetofonových pásků a náhradních dílů. V zadní části vozu jsou z vnějšku přístupné schráně uloženy motoricky poháněné bubny s kabely od elektrického přívodu a mikrofonů. Jako nouzový zdroj napětí sloužila záložní baterie 24V/150Ah. Posádku vozu obvykle tvořili dva rozhlasoví technici a řidič.
Vůz sloužil při rozhlasových přenosech sportovních a společenských akcí především v západočeském regionu až do roku 1997. S rozvojem přenosové techniky však v druhé polovině devadesátých let minulého století přestal být potřebný.

Vozidlo prochází postupnou obnovou, ale s oživením přenosové techniky se nepočítá. Na základě smlouvy mezi ČSAD autobusy Plzeň a.s. a ČRo Plzeň, je vůz vystavován při zvláštních příležitostech obou společností.

    Technické údaje:
  • Výrobce karosérie: Karosa n.p., Vysoké Mýto
  • Výrobce podvozku: AVIA n.p., Praha
  • Rok výroby: 1971
  • Počet míst: 4+1 k sezení
  • Motor: AVIA, typ 712-01
  • Objem motoru: 3 319 cm3
  • Výkon motoru: 58,8 kW
  • Max. rychlost: 77 km/h
  • Spotřeba: 13,5 l/100 km
  • Pohotovostní hmotnost: 4 250 kg
  • Délka: 6 535 mm
  • Výška: 2 810 mm
  • Šířka: 2 300 mm

Záběry a reportáž ze slavnostního předání vozu od Českého rozhlasu naší společnosti dne 1. dubna 2008.

Další snímky

červenec 1978 - Vladimír Mottl u mixážního pultu v přenosovém vozu interiér vozu současnost
Aktualizováno 7.8.2009 © Zbyněk Hupák
ČSAD autobusy Plzeň a.s.
 Hlavní menu
 Aktuality
 O společnosti
 Doprava osob
 Jízdní řády
 Čipová karta
 Bonusy za jízdenky
 Ostatní služby
 Nabídka tiskovin
 Nabídka zaměstnání
 Pronájem kanceláří
 Muzeum
 Zajímavosti
 Váš názor
 Anketa

Víte, že děti ve stáří 10-15 let s poloviční jízdenkou jsou povinny na vyžádání doložit svůj věk průkazkou?

 vůbec netuším, že je taková povinnost
760 hlasů, 49%
 něco jsem slyšel/a, ale nevím podrobnosti
81 hlasů, 5%
 ano, znám to a hlídám(e) si to
551 hlasů, 35%
 přeprava dětí se mě vůbec netýká
159 hlasů, 10%

Celkem 1551 hlasů

Starší ankety

Výměnná reklama:
OrHit
 Rychlé menu
Elektronický obchod - jízdenky a místenky e-obchod jízdenky
 Do Prahy levně
 Žákovské jízdné
 Slevy ISIC
 CAN v Plzni
 Kontakty
 Facebook
 Vyhledávání

 Mapa stránek
Autoři snímků

 Vozový park
Nejnovější autobusy

SOR C 10.5; foto Miroslav Klas Linkové autobusy SOR C 10.5

Přehled za rok 2012

 Životní jubilea
říjen 2017

50 let
Lenka Štruncová (16.)
vedoucí CAN Plzeň

55 let
Jan Komárek (14.)
řidič, Stříbro

Ing. Jaroslav Vejprava (22.)
ředitel společnosti

65 let
Václav Hřebecký (18.)
řidič, Klatovy

70 let
František Znamenáček (3.)
řidič, Plzeň

Jezdíme pro Plzeňský kraj
 Plzeňský kraj