ČSAD autobusy Plzeň a.s. - nákladní automobil ŠKODA 706 R
 Historický exponát
ŠKODA 706 R

Historie nákladního automobilu Škoda 706 R sahá ještě do předválečné doby, kdy se úspěšně prodával jeho vývojový předchůdce Škoda 706. V době okupace, v tichosti před německou správou, byl připravován inovovaný model, jehož první vozy vyjely v roce 1946 z bran továrny v Praze - Čakovicích.
Výroba vozu se v roce 1951 přesunula na sever Čech, do Liberce, Rýnovic a Mnichova Hradiště. Robustní a spolehlivý vůz, který se také úspěšně exportoval do mnoha zemí světa, se přestal vyrábět v roce 1958. Kromě valníku a sklápěčky existovalo mnoho variant nástaveb, včetně cisternových vozů a popelářských KUKA vozů.


renovovaný CMC Pudong Citybus

Část agregátů z nákladního auta se také využily při stavbě autobusů Škoda 706 RO. I tehdejší n. p. ČSAD Plzeň vůz 706 R v hojné míře využíval až do přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Vůz si vysloužil přezdívku "Barča" a nebo také Koráb silnic".

Automobil, který vlastní Muzeum dopravní techniky ČSAD, byl od původního majitele na Slovensku odkoupen v roce 2008. Velmi náročná renovace skončila v létě 2010 v přeštických dílnách Bonavia. Vůz je plně funkční.


Barča před renovací ještě u původní majitele

Nákladní automobil Škoda 706 R byl poslední, který měl ještě klasickou koncepci s motorem uloženým pod přední kapotou. Motor je čtyřdobý řadový vznětový šestiválec s vrtáním 125 mm a zdvihem 160 mm. Chlazení je vodní s odstředivým čerpadlem, spojka suchá dvoulamelová a převodovka mechanická pětistupňová.
Rám vozu je z ohýbaných profilů, třímístná kabina je s dřevěnou kostrou potaženou plechem. Brzdy byly trojího druhu: vzduchotlaková (provozní), ovládaná nožním pedálem působila na všechna kola vozu, mechanická (ruční) zajišťovala kola zadní nápravy a motorová (odlehčovací) brzda s klapkou výfuku a přívodu paliva zajišťovala bezpečnější sjezd delších klesání.
Vůz nemá posilovač řízení, i v běžném provozu měl řidič problém velký volant utáhnout.

    Technické údaje:
  • Výrobce: Automobilové závody Mladá Boleslav n.p.
  • Rok výroby: 1955
  • Motor: řadový šestiválec s vrtáním 125 mm
  • Objem motoru: 11 781 cm3
  • Výkon motoru: 100 kW
  • Převodovka: pětistupňová manuální Praga
  • Max. rychlost: 55 km/h
  • Spotřeba: 32 l/100 km
  • Nosnost vozu: 7 750 kg
  • Rozměry korby valníku: 5 000 x 2 350 mm
  • Délka: 8 285 mm
  • Výška: 2 400 mm
  • Šířka: 2 500 mm
Aktualizováno 10.9.2010 © Zbyněk Hupák
ČSAD autobusy Plzeň a.s.
 Hlavní menu
 Aktuality
 O společnosti
 Doprava osob
 Jízdní řády
 Čipová karta
 Bonusy za jízdenky
 Ostatní služby
 Nabídka tiskovin
 Nabídka zaměstnání
 Pronájem kanceláří
 Muzeum
 Zajímavosti
 Váš názor
 Anketa

Využijete v autobuse služby bezdrátového Internetu?

 ano
134 hlasů, 51%
 ne, nemám vhodné zařízení
5 hlasů, 1%
 ne, mám vlastní mobilní Internet
16 hlasů, 6%
 ne, nechci využívat Internet
103 hlasů, 39%

Celkem 258 hlasů

Starší ankety

Výměnná reklama:
OrHit
 Rychlé menu
Elektronický obchod - jízdenky a místenky e-obchod jízdenky
Žákovské jízdné
 Cyklobusy
 CAN v Plzni
 Kontakty
 Facebook
 Vyhledávání

 Mapa stránek
Autoři snímků

 Vozový park
Nejnovější autobusy

SOR C 10.5; foto Miroslav Klas Linkové autobusy SOR C 10.5

Přehled za rok 2012

 Životní jubilea
listopad 2018

65 let
Václav Zeman (20.)
řidič, Klatovsko

70 let
Jan Chovanec (5.)
řidič, Tachovsko

Jezdíme pro Plzeňský kraj
 Plzeňský kraj