ČSAD autobusy Plzeň a.s. - nákladní automobil ŠKODA 706 R
 Historický exponát
ŠKODA 706 R

Historie nákladního automobilu Škoda 706 R sahá ještě do předválečné doby, kdy se úspěšně prodával jeho vývojový předchůdce Škoda 706. V době okupace, v tichosti před německou správou, byl připravován inovovaný model, jehož první vozy vyjely v roce 1946 z bran továrny v Praze - Čakovicích.
Výroba vozu se v roce 1951 přesunula na sever Čech, do Liberce, Rýnovic a Mnichova Hradiště. Robustní a spolehlivý vůz, který se také úspěšně exportoval do mnoha zemí světa, se přestal vyrábět v roce 1958. Kromě valníku a sklápěčky existovalo mnoho variant nástaveb, včetně cisternových vozů a popelářských KUKA vozů.


renovovaný CMC Pudong Citybus

Část agregátů z nákladního auta se také využily při stavbě autobusů Škoda 706 RO. I tehdejší n. p. ČSAD Plzeň vůz 706 R v hojné míře využíval až do přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Vůz si vysloužil přezdívku "Barča" a nebo také Koráb silnic".

Automobil, který vlastní Muzeum dopravní techniky ČSAD, byl od původního majitele na Slovensku odkoupen v roce 2008. Velmi náročná renovace skončila v létě 2010 v přeštických dílnách Bonavia. Vůz je plně funkční.


Barča před renovací ještě u původní majitele

Nákladní automobil Škoda 706 R byl poslední, který měl ještě klasickou koncepci s motorem uloženým pod přední kapotou. Motor je čtyřdobý řadový vznětový šestiválec s vrtáním 125 mm a zdvihem 160 mm. Chlazení je vodní s odstředivým čerpadlem, spojka suchá dvoulamelová a převodovka mechanická pětistupňová.
Rám vozu je z ohýbaných profilů, třímístná kabina je s dřevěnou kostrou potaženou plechem. Brzdy byly trojího druhu: vzduchotlaková (provozní), ovládaná nožním pedálem působila na všechna kola vozu, mechanická (ruční) zajišťovala kola zadní nápravy a motorová (odlehčovací) brzda s klapkou výfuku a přívodu paliva zajišťovala bezpečnější sjezd delších klesání.
Vůz nemá posilovač řízení, i v běžném provozu měl řidič problém velký volant utáhnout.

    Technické údaje:
  • Výrobce: Automobilové závody Mladá Boleslav n.p.
  • Rok výroby: 1955
  • Motor: řadový šestiválec s vrtáním 125 mm
  • Objem motoru: 11 781 cm3
  • Výkon motoru: 100 kW
  • Převodovka: pětistupňová manuální Praga
  • Max. rychlost: 55 km/h
  • Spotřeba: 32 l/100 km
  • Nosnost vozu: 7 750 kg
  • Rozměry korby valníku: 5 000 x 2 350 mm
  • Délka: 8 285 mm
  • Výška: 2 400 mm
  • Šířka: 2 500 mm
Aktualizováno 10.9.2010 © Zbyněk Hupák
ČSAD autobusy Plzeň a.s.
 Hlavní menu
 Aktuality
 O společnosti
 Doprava osob
 Jízdní řády
 Čipová karta
 Bonusy za jízdenky
 Ostatní služby
 Nabídka tiskovin
 Nabídka zaměstnání
 Pronájem kanceláří
 Muzeum
 Zajímavosti
 Váš názor
 Anketa

Víte, že děti ve stáří 10-15 let s poloviční jízdenkou jsou povinny na vyžádání doložit svůj věk průkazkou?

 vůbec netuším, že je taková povinnost
499 hlasů, 45%
 něco jsem slyšel/a, ale nevím podrobnosti
52 hlasů, 4%
 ano, znám to a hlídám(e) si to
415 hlasů, 38%
 přeprava dětí se mě vůbec netýká
125 hlasů, 11%

Celkem 1091 hlasů

Starší ankety

Výměnná reklama:
OrHit
 Rychlé menu
Elektronický obchod - jízdenky a místenky e-obchod jízdenky
 Do Prahy levně
 Žákovské jízdné
 Slevy ISIC
 Cyklobusy
 CAN v Plzni
 Kontakty
 Facebook
 Vyhledávání

 Mapa stránek
Autoři snímků

 Vozový park
Nejnovější autobusy

SOR C 10.5; foto Miroslav Klas Linkové autobusy SOR C 10.5

Přehled za rok 2012

 Životní jubilea
květen 2017

50 let
Jaroslav Nesnídal (3.)
řidič, Rokycany

Jaroslava Přibylová (19.)
uklízečka, Přeštice

60 let
Jaroslav Galbavý (3.)
řidič, Rokycany

Jaroslav Zorko (4.)
řidič, Stříbro

Miroslav Sommer (5.)
řidič, Plzeň

Odchod do důchodu
Stanislava Hošková
obsluha čerpací stanice, Tachov

Jezdíme pro Plzeňský kraj
 Plzeňský kraj