ČSAD autobusy Plzeň a.s. - KAROSA C 734
 Historický autobus
Autobus KAROSA C 734.03

Legendární a všudypřítomné autobusy KAROSA řady 700 pomalu, ale jistě mizejí z našich silnic. Díky těmto vozům se slovo Karosa stalo synonymem pro autobus.
Muzeum dopravní techniky ČSAD získalo exponát do sbírek v roce 2008. Jedná se o vůz typu Karosa C 734.03, který byl vyráběn pro tehdejší Československou lidovou armádu.


Historický autobus KAROSA C 734.03 těsně po dokončení renovace

Oproti standardnímu typu C 734 se lišil v podstatě jen užitím polovysokých sedaček. Byl vyroben v prvním pololetí roku 1986 v době, kdy se do vozů Karosa montovaly ještě nepřeplňované motory (bez turbodmychadla) ML 635. Podle využití pouze atmosférického tlaku vzduchu v motoru se autobus lidově označuje jako "atmosférák".
Oprava vozu, která zahrnula i úpravu interiéru do podoby řadového vozu typu C 734, byla dokončena na jaře 2010 v sušických dílnách firmy Bonavia.

Něco z historie

Bývalý státní podnik ČSAD Plzeň se v minulosti podílel na zkouškách prototypu nové řady "hranatých" autobusů Karosa C 733. Druhý prototyp, označený jako C2, byl dokončen v roce 1973 a následně předán na tzv. laické zkoušky do ČSAD Hradec Králové n.p. Tam jej nasazovali na linku na Slovensko, cílové zastávky Bánská Bystrica a Nitra.
Dostávali jej především starší řidiči, kteří byli zvyklí na autobus RTO, kde se motor jen tak tak převaloval. Motor v C2 potřeboval točit otáčky, měl velmi rychlý "zadek" (stálý převod zadní nápravy), ale tito řidiči ho, jak se říká, "ukoktali". Po asi třetí výměně motoru v Karose vedení ČSAD Hradec Králové rozhodlo, že autobus jim nevyhovuje, že je poruchový a že jej vrátí.
Zůstal odstavený na dvoře výrobního závodu bez motoru a bez kardanového hřídele, který vývojáři použili do autobusu B3, což byla verze nových typů pro MHD.

V tu dobu o něj projevili zájem z ČSAD Rokycany a vyjednali si jeho opravu. Autobus do Rokycan dorazil 30. 4. 1976 a na "První máj" již jel v průvodu. Byl využíván v tuzemské i zahraniční zájezdové dopravě, mj. vezl národní mužstvo házenkářů na turnaj v západním Německu, jezdil "pendly" do Jugoslávie apod.
Autobus měl chladič v motorovém prostoru po levé straně, vrtule byla hnána řemeny od motoru, resp. kompresoru. Jezdil běžně rychlostí 120 km/h, při zkouškách na válcích v Českých Budějovicích až 130 km/h.

V roce 1980 byla "cé dvojka" vrácena v souladu se smlouvou do výrobního závodu s patřičnými referencemi řidičů, mechanika a techniků závodu Rokycany, byla zkontrolována, vyhodnoceny zkoušky a bus šel opět do ostrého provozu dožít.
Karosa jej prodala Svazu družstevních rolníků v Rokycanech. Byl přidělen do ZNZZ Rokycany (Zemědělský nákupní a zásobovací závod), kde sloužil jako zájezdový bus pro vnitřní potřebu závodu. Servis a prohlídky byly svěřeny ČSAD Rokycany. Jeho další osud je bohužel neznámý.


Karosy C 734 v běžném provozu roku 2006

Na základě zkoušek prototypu C2 byla v n.p. Karosa Vysoké Mýto roku 1981 zahájena výroba sériové podoby tohoto vozu, příměstského typu Karosa C 734.
Autobus Karosa C 734, který nahradil počátkem osmdesátých let legendární "ešelky", byl určený pro příměstskou dopravu. Jedná se o dvounápravový vůz s pneumatickým pérováním, s polosamonosnou karoserií panelové konstrukce. Šestiválcový motor ML 635 je umístěn za zadní nápravou, převodovka manuální pětistupňová.
Interiér autobusu je vybaven nízkými koženkovými sedačkami, plošinou pro zavazadla a kočárky. Rychlý nástup i výstup cestujících umožňují dvoje dvoukřídlé vzduchem ovládané dveře.
Sériová produkce byla zahájena až v roce 1981 a trvala do roku 1997, kdy skončila u počtu více než 18 000 vyrobených vozů. Během výroby byl autobus postupně modernizován, především dosazením vylepšených motorů. V létě roku 1986 to byl motor LiAZ ML 636 s turbodmychadlem, po roce 1990 i motory zahraniční provenience podle přání zákazníka.


Historický autobus KAROSA C 734.03 při výkonu

První dva sériové vozy Karosa C 734 byly dodány do provozů n.p. ČSAD Plzeň v říjnu 1981. V roce 2012 jich stále slouží cestujícím po plzeňském kraji několik desítek, i když značná část z nich v minulosti prošla generální opravou spočívající především ve výměně zkorodovaného rámu a dosazením modernějších - kulatých čel, dle vzoru novější řady C 934. Poslední Karosy s atmosférickými motory byly u naší společnosti zrušeny kolem roku 2006.

    Technické údaje KAROSA C 734.03:
  • Výrobce: Karosa, n. p. Vysoké Mýto
  • Rok výroby: 1986
  • Počet míst: 45 k sezení, 35 ke stání
  • Motor: LIAZ ML 635
  • Objem motoru: 11 940 cm3
  • Výkon motoru: 148 kW / 2 000 ot/min
  • Převodovka: pětistupňová manuální Praga
  • Max. rychlost: 100 km/h
  • Spotřeba: 29 l/100 km
  • Pohotovostní hmotnost: 9 600 kg
  • Délka: 11 055 mm
  • Výška: 3 165 mm
  • Šířka: 2 500 mm
Aktualizováno 1.8.2012 © Zbyněk Hupák
ČSAD autobusy Plzeň a.s.
 Hlavní menu
 Aktuality
 O společnosti
 Doprava osob
 Jízdní řády
 Čipová karta
 Bonusy za jízdenky
 Ostatní služby
 Nabídka tiskovin
 Nabídka zaměstnání
 Pronájem kanceláří
 Muzeum
 Zajímavosti
 Váš názor
 Anketa

Víte, že děti ve stáří 10-15 let s poloviční jízdenkou jsou povinny na vyžádání doložit svůj věk průkazkou?

 vůbec netuším, že je taková povinnost
760 hlasů, 49%
 něco jsem slyšel/a, ale nevím podrobnosti
81 hlasů, 5%
 ano, znám to a hlídám(e) si to
551 hlasů, 35%
 přeprava dětí se mě vůbec netýká
159 hlasů, 10%

Celkem 1551 hlasů

Starší ankety

Výměnná reklama:
OrHit
 Rychlé menu
Elektronický obchod - jízdenky a místenky e-obchod jízdenky
 Do Prahy levně
 Žákovské jízdné
 Slevy ISIC
 CAN v Plzni
 Kontakty
 Facebook
 Vyhledávání

 Mapa stránek
Autoři snímků

 Vozový park
Nejnovější autobusy

IRISBUS Evadys H 12.8M; foto Miroslav Klas Dálkové autobusy IRISBUS Evadys H 12.8M

Přehled za rok 2012

 Životní jubilea
říjen 2017

50 let
Lenka Štruncová (16.)
vedoucí CAN Plzeň

55 let
Jan Komárek (14.)
řidič, Stříbro

Ing. Jaroslav Vejprava (22.)
ředitel společnosti

65 let
Václav Hřebecký (18.)
řidič, Klatovy

70 let
František Znamenáček (3.)
řidič, Plzeň

Jezdíme pro Plzeňský kraj
 Plzeňský kraj