ČSAD autobusy Plzeň a.s. - KAROSA C 734
 Historický autobus
Autobus KAROSA C 734.03

Legendární a všudypřítomné autobusy KAROSA řady 700 pomalu, ale jistě mizejí z našich silnic. Díky těmto vozům se slovo Karosa stalo synonymem pro autobus.
Muzeum dopravní techniky ČSAD získalo exponát do sbírek v roce 2008. Jedná se o vůz typu Karosa C 734.03, který byl vyráběn pro tehdejší Československou lidovou armádu.


Historický autobus KAROSA C 734.03 těsně po dokončení renovace

Oproti standardnímu typu C 734 se lišil v podstatě jen užitím polovysokých sedaček. Byl vyroben v prvním pololetí roku 1986 v době, kdy se do vozů Karosa montovaly ještě nepřeplňované motory (bez turbodmychadla) ML 635. Podle využití pouze atmosférického tlaku vzduchu v motoru se autobus lidově označuje jako "atmosférák".
Oprava vozu, která zahrnula i úpravu interiéru do podoby řadového vozu typu C 734, byla dokončena na jaře 2010 v sušických dílnách firmy Bonavia.

Něco z historie

Bývalý státní podnik ČSAD Plzeň se v minulosti podílel na zkouškách prototypu nové řady "hranatých" autobusů Karosa C 733. Druhý prototyp, označený jako C2, byl dokončen v roce 1973 a následně předán na tzv. laické zkoušky do ČSAD Hradec Králové n.p. Tam jej nasazovali na linku na Slovensko, cílové zastávky Bánská Bystrica a Nitra.
Dostávali jej především starší řidiči, kteří byli zvyklí na autobus RTO, kde se motor jen tak tak převaloval. Motor v C2 potřeboval točit otáčky, měl velmi rychlý "zadek" (stálý převod zadní nápravy), ale tito řidiči ho, jak se říká, "ukoktali". Po asi třetí výměně motoru v Karose vedení ČSAD Hradec Králové rozhodlo, že autobus jim nevyhovuje, že je poruchový a že jej vrátí.
Zůstal odstavený na dvoře výrobního závodu bez motoru a bez kardanového hřídele, který vývojáři použili do autobusu B3, což byla verze nových typů pro MHD.

V tu dobu o něj projevili zájem z ČSAD Rokycany a vyjednali si jeho opravu. Autobus do Rokycan dorazil 30. 4. 1976 a na "První máj" již jel v průvodu. Byl využíván v tuzemské i zahraniční zájezdové dopravě, mj. vezl národní mužstvo házenkářů na turnaj v západním Německu, jezdil "pendly" do Jugoslávie apod.
Autobus měl chladič v motorovém prostoru po levé straně, vrtule byla hnána řemeny od motoru, resp. kompresoru. Jezdil běžně rychlostí 120 km/h, při zkouškách na válcích v Českých Budějovicích až 130 km/h.

V roce 1980 byla "cé dvojka" vrácena v souladu se smlouvou do výrobního závodu s patřičnými referencemi řidičů, mechanika a techniků závodu Rokycany, byla zkontrolována, vyhodnoceny zkoušky a bus šel opět do ostrého provozu dožít.
Karosa jej prodala Svazu družstevních rolníků v Rokycanech. Byl přidělen do ZNZZ Rokycany (Zemědělský nákupní a zásobovací závod), kde sloužil jako zájezdový bus pro vnitřní potřebu závodu. Servis a prohlídky byly svěřeny ČSAD Rokycany. Jeho další osud je bohužel neznámý.


Karosy C 734 v běžném provozu roku 2006

Na základě zkoušek prototypu C2 byla v n.p. Karosa Vysoké Mýto roku 1981 zahájena výroba sériové podoby tohoto vozu, příměstského typu Karosa C 734.
Autobus Karosa C 734, který nahradil počátkem osmdesátých let legendární "ešelky", byl určený pro příměstskou dopravu. Jedná se o dvounápravový vůz s pneumatickým pérováním, s polosamonosnou karoserií panelové konstrukce. Šestiválcový motor ML 635 je umístěn za zadní nápravou, převodovka manuální pětistupňová.
Interiér autobusu je vybaven nízkými koženkovými sedačkami, plošinou pro zavazadla a kočárky. Rychlý nástup i výstup cestujících umožňují dvoje dvoukřídlé vzduchem ovládané dveře.
Sériová produkce byla zahájena až v roce 1981 a trvala do roku 1997, kdy skončila u počtu více než 18 000 vyrobených vozů. Během výroby byl autobus postupně modernizován, především dosazením vylepšených motorů. V létě roku 1986 to byl motor LiAZ ML 636 s turbodmychadlem, po roce 1990 i motory zahraniční provenience podle přání zákazníka.


Historický autobus KAROSA C 734.03 při výkonu

První dva sériové vozy Karosa C 734 byly dodány do provozů n.p. ČSAD Plzeň v říjnu 1981. V roce 2012 jich stále slouží cestujícím po plzeňském kraji několik desítek, i když značná část z nich v minulosti prošla generální opravou spočívající především ve výměně zkorodovaného rámu a dosazením modernějších - kulatých čel, dle vzoru novější řady C 934. Poslední Karosy s atmosférickými motory byly u naší společnosti zrušeny kolem roku 2006.

    Technické údaje KAROSA C 734.03:
  • Výrobce: Karosa, n. p. Vysoké Mýto
  • Rok výroby: 1986
  • Počet míst: 45 k sezení, 35 ke stání
  • Motor: LIAZ ML 635
  • Objem motoru: 11 940 cm3
  • Výkon motoru: 148 kW / 2 000 ot/min
  • Převodovka: pětistupňová manuální Praga
  • Max. rychlost: 100 km/h
  • Spotřeba: 29 l/100 km
  • Pohotovostní hmotnost: 9 600 kg
  • Délka: 11 055 mm
  • Výška: 3 165 mm
  • Šířka: 2 500 mm
Aktualizováno 1.8.2012 © Zbyněk Hupák
ČSAD autobusy Plzeň a.s.
 Hlavní menu
 Aktuality
 O společnosti
 Doprava osob
 Jízdní řády
 Čipová karta
 Bonusy za jízdenky
 Ostatní služby
 Nabídka tiskovin
 Nabídka zaměstnání
 Pronájem kanceláří
 Muzeum
 Zajímavosti
 Váš názor
 Anketa

Využijete v autobuse služby bezdrátového Internetu?

 ano
134 hlasů, 51%
 ne, nemám vhodné zařízení
5 hlasů, 1%
 ne, mám vlastní mobilní Internet
16 hlasů, 6%
 ne, nechci využívat Internet
103 hlasů, 39%

Celkem 258 hlasů

Starší ankety

Výměnná reklama:
OrHit
 Rychlé menu
Elektronický obchod - jízdenky a místenky e-obchod jízdenky
Žákovské jízdné
 Cyklobusy
 CAN v Plzni
 Kontakty
 Facebook
 Vyhledávání

 Mapa stránek
Autoři snímků

 Vozový park
Nejnovější autobusy

SOR C 10.5; foto Miroslav Klas Linkové autobusy SOR C 10.5

Přehled za rok 2012

 Životní jubilea
listopad 2018

65 let
Václav Zeman (20.)
řidič, Klatovsko

70 let
Jan Chovanec (5.)
řidič, Tachovsko

Jezdíme pro Plzeňský kraj
 Plzeňský kraj